Ljudfokus - skapa ett garanti- och serviceärende

Service & Garanti-information

Ljudfokus samarbetar med Sveriges ledande serviceverkstäder och leverantörer, det gör att vi kan hålla en hög servicenivå till dig som kund.
Vi har alltid målsättning att hålla så korta servicetider som möjligt.
Det är viktigt att du felsöker varan innan du skapar ditt service-/garantiärende.

Om du behöver hjälp med felsökning är du mer än välkommen att kontakta oss på mailen support@ljudfokus.se (vardagar kl 8-17)

Hur skapar jag ett serviceärende?
För att vi ska kunna hantera ditt ärende behöver du skapa ett serviceärende, du gör detta i länken längst ner på denna sida. Du behöver fylla i alla uppgifter och dessa hittar du i din orderbekräftelse som skickats via mailen eller via det kvitto/garantibevis i pappersform som följde med i din leverans från oss. Om du är osäker på att du fått detta kvittot så kolla på kartongen, då det vid leveransen sätts i en plastficka.

När ditt serviceärende är skapat, så kommer vi att upprätta kontakt med den verkstad som kommer att hantera ditt service-/garantiärende.
En fraktsedel och ärendekvitto kommer därefter att skickas till dig via mail, som du sedan skriver ut och sätter på emballaget.
Ifall mailet inte dykt upp, så kolla i skräpmappen då PDF-filer är bifogade och det kan tolkas som spam.
Viktigt är då att ditt garanti- och ärendekvitto är bifogat. Om dessa handlingar saknas, kan du bli debiterad för en undersökningsavgift.

Värt att notera vid registrering av en service
- Bokstaven L måste anges före både ditt kund- och ordernummer
- En manuellt hanterad order (via SMS-länk) har mest sannolikt ditt mobilnummer som kundnummer samt att ordernumret börjar med bokstaven O
- Du behöver ange "antal" på produktraden. Är det ett par högtalare så anger du 1
- Efter registreringen så kommer du att bli återkopplad på mailen från Winn Scandinavia, vilket är moderbolaget till Ljudfokus. Kolla gärna i skräpposten, då det är en PDF-bilagor med och mailklienten kan tro att det är spam!
- Om du köpt din produkt genom vår samarbetspartner Elgiganten så har du därmed fått ett annat kund- och ordernummer. Dessa är angivna på ditt köpekvitto, som skall sitta i en plastficka på kartongen. Ordernumret börjar med ES och kundnumret består vanligtvis av fem eller sex siffror. 

Serienummer
Ange gärna även serienumret vid registreringen då det brukar begäras av serviceverkstan. Du finner detta på originalemballaget, ofta i närheten av streckkoden eller på baksidan av produkten. Serienummer kan vara utmarkerade på många olika sätt, några av de vanligaste är: S/N, SER.NO, SN, Serial No och (s).

Hur lång är hanteringstiden?
Hanteringstiden för ett garanti-/serviceärende varierar beroende på problemets omfattning och eventuell väntetid på reservdelar. Ett normalt ärende beräknas ta 2-4 veckor. Under semesterperioder kan hanteringstiden på ett garanti-/serviceärende vara längre. Oavsett, så gör vi alltid vårt yttersta för att kunna behandla ditt ärende så snabbt som möjligt.

Kan jag kontakta verkstaden direkt?
Om du skulle behöva service eller support har du ofta möjlighet att kontakta våra samarbetspartners direkt.
Det ger dig som kund fördelen att få prata direkt med en expert på just det aktuella märket. Dessa service-experter kan ofta avgöra direkt om den behövs skickas in eller om det är någonting du själv kan åtgärda.

Undersökningskostnad
Vänligen observera att din garanti täcker så kallade fabrikationsfel.
När det t.ex. gäller ett handhavande-fel täcks detta ej av din garanti/reklamationsrätt.
Det är därför viktigt att du följer de anvisningar som finns angivna i produktens bruksanvisning för att undvika att bli debiterad en undersökningsavgift.
En serviceverkstad har rätt att ta ut en undersökningsavgift (ca 500-700 kr) i de fall där det inte rör sig om ett garantiärende, för att täcka de omkostnader dom haft.

Skydda din produkt på bästa sätt
Som avsändare har du ett ansvar för att paketera dina försändelser på rätt sätt. Emballera produkten väl så att den kommer fram till oss i ett oförändrat skick. Vi ser helst att du skickar tillbaka produkten i samma emballage som den ankom i eller likvärdigt så att produkten är skyddad under transporten. Packa in föremålen i något mjukt som dämpar stötar. Lägg dem i en hård kartong som skyddar dem från att klämmas. Skydda utskickande detaljer och ta hänsyn till föremålets känslighet, vikt och form. Fyll ditt paket med stötdämpande material så undviker du att det sjunker ihop om den hamnar under tyngre gods.


Klicka här för att komma till vår serviceportal!

Snabba leveranser

Vi jobbar hårt för att du ska få ditt paket så snabbt som möjligt. Alltid fraktfritt vid order över 2500kr.
(gäller ej leverans med pall)

Vi har nöjda kunder

Vårt mål är att sätta ett leende på läpparna och välljud i öronen på alla våra kunder. Vi nöjer oss bara med nöjda kunder!  

Vi kan det vi säljer

Vi har lång branscherfarenhet över flera decennier med målet att alltid finna produkterna som ger bättre ljud för mindre pengar.

Vårt lägsta pris 1-30 dagar innan prissänkning:

OBS. Priset är det lägsta pris som tillämpats för produkten 1-30 dagar innan den aktuella prissänkningen genomfördes. Undantaget är om gradvisa sänkningar gjorts, då visas det lägsta priset 1-30 dagar innan den första prissänkningen.