Paul Wilbur Klipsch - audiopionjären som gav uttrycket Bullshit ett ansikte

Paul Wilbur Klipsch - audiopionjären som gav uttrycket "Bullshit" ett ansikte


Paul Wilbur Klipsch
föddes den 9:e mars 1904 i Elkhart, Indiana och fick tidigt ett stort intresse för teknik, mycket genom sin far som arbetade som instruktör av maskinteknik vid Purdue University i West Lafayette, Indiana. Trots att fadern dog vid redan 12 års ålder vidareutvecklade Paul sitt intresse för vetenskap och teknik. Vid 15 års ålder byggde han sin första högtalare med hjälp av ett poströr och ett par hörlurar, vilket var ett år före den första offentliga radiosändningen.
Efter sin examen från El Paso High School skrevs Paul in vid New Mexico State University, där han spelade kornett i ett universitetsband och var en prisbelönad medlem av skolvapenlaget.



Efter att ha tagit examen från NMSU började Paul arbeta för General Electric, där han konstruerade radioapparater som såldes till RCA. År 1928 svarade han på en notis på GE´s anslagstavla, som resulterade i ett nytt jobb att upprätthålla elektriska lokomotiv i Chile under tre års tid, innan han blev antagen på Stanford. Här fick han arbeta som geofysiker för två oljebolag i Texas och fick sin examen som elektroingenjör. Paul har skrivit många avhandlingar och hade vid år 2000 hela 23 olika patent inom områdena geofysik, ballistik och akustik.

Under sin tjänstgöring för den amerikanska armén under andra världskriget tjänade Paul rangen som överstelöjtnant, och det var under hans tjänst på Southwest Proving Grounds i Hope, Arkansas, som Paul fortsatte att förbättra sin konstruktion. Genom sin breda kunskap inom ballistik var Paul en bidragande orsak till att slaget om Midway vanns, och tack vare detta fick han det gamla flygfältet i Hope, där Klipsch Museum of Audio History ligger idag. Produktionsverksamheten ligger tvärs över gatan.



Paul uppmuntrades under tjänstgöringen till att starta en egen verksamhet, då flera besökare på hans befälhavandes kvarter förvånats över den livliga ljudåtergivningen. Mellan år 1939 till 1941 gör han ritningar och pappmodeller av bashornet.
Oktober 1941 presenterar han sin hornkonstruktion i Journal of Acoustical Society of America. Maj 1942 byggs den första lyckade prototypen (med serienummer 1) i hans garage.
Paul var här en blygsam man. Han ägnade många år åt att utveckla sin högtalare, men hade från början inte tänkt sätta den i produktion. Men besökare på hans kontor var så imponerade av prototypens ljud att de uppmuntrade honom att starta en högtalarfabrik.

Under flera års utvecklande av flera prototyper mottog Paul ett patent i april år 1945 (US patent 2 310 243) för sin högtalarkonstruktion och registrerade namnet Klipsch & Associates år 1946. Detta var året som Klipschorn såg dagens ljus för första gången, en högtalarmodell som Paul byggde varenda exemplar av helt själv fram till år 1948, då han anställde sin första personalstyrka.
Under en videointervju år 1999 hävdade Paul att han faktiskt inte namngav högtalaren själv, utan han fick veta vid ett säljsamtal till en man i New York City att informationen lite förvånande hade spridit sig om den revolutionerande nya högtalaren. ”We´ve heard all about your corner horn” sade mannen. ”We call it the Klipschorn”.

Konceptet till Klipschorn baserades på en mycket lovande princip på en hornladdad högtalare. Biosalonger, drive-in biografer och konserthallar använde sig av flera meter långa horn, vars extremt höga verkningsgrad var ett måste till de effektsvagare rörförstärkarna som fanns på marknaden vid den tiden. Genom att bruka ett veckat bashorn och placera högtalaren i rummets hörn, där rummets väggar fungerar som en förlängning av bashornet, lyckades Paul skapa en fullt hornkopplad högtalare för hemmamiljö med principens alla fördelar.

När Paul Klipsch designade sin högtalare var hans ambition att den skulle kunna återskapa en livekonsert med full orkester i vardagsrummet. Inget blygsamt mål, och det var faktiskt ännu svårare än det låter. I mitten av 1940-talet hade nämligen vanliga förstärkare bara 5–15 watt. Så för att leverera realistiska ljudtryck var högtalaren tvungen att vara extremt effektiv. Klipschorn har en känslighet på 105 dB vid 1 W (2,83 V), vilket var 15–20 dB mer än traditionella högtalare. Ett par Klipschorn spelar därför lika högt med 1-2 Watt som många andra högtalare gör med 100 Watt. Och när man istället matar ett par Klipschorn med 100 Watt så är det fullt möjligt att få ett ljudtryck i vardagsrummet på 121 dB. Gott och väl tillräckligt för att återskapa ljudet från en hel orkester – eller en jetmotor – på realistisk ljudnivå!
En högtalare med en konventionell känslighet på 87 till 90 dB behöver då matas med ca 3.000 till 6.400 Watt!

Klipschorn är minst sagt en legendarisk högtalare med en livscykel som sträcker sig över 70 år. Genom åren har högtalaren tillverkats med mindre förändringar i elementvalet och år 2019 lanserade dagens ingenjörsteam, med Roy Delgado i spetsen, Klipschorn AK6. Precis som förr så byggs högtalaren helt för hand i Hope, Arkansas.


Den ibland tämligen excentriske mr. Klipsch bangade inte för en diskussion. Han var känd för att göra anteckningar på gudstjänsterna på söndagarna, så att han hade något att konfrontera prästen med senare. Och när han i en diskussion om ljud hörde något som var osannolikt så vände han på skjortkragen – där han på baksidan hade skrivit ”Bullshit!”

Paul blev under sin livstid invald i Fellow of the Audio Engineering Society och Acoustical Society of America. Han är likaså medlem i Tau Beta Pi och Sigma Xi.

År 1978 blev han tilldelad Audio Engineering Society´s silvermedalj för sina bidrag till högtalarkonstruktioner. Sex år senare blev Paul även invald i Audio Hall of Fame, där endast ett fåtal personer delar hans sällskap för sina bidrag till Hifi-industrin. Angående sitt arbete inom audio har Paul vid tillfälle sagt: "Audio var först en hobby, därefter ett yrke, men jag ser fortfarande mig själv som en amatör, eftersom en amatör är någon som praktiserar sin konst efter kärlek"

Pauls absolut största utmärkelse i karriären var hans medlemskap i Engineering & Science Hall of Fame år 1997. Som medlem nr 46 delar han ett celebert sällskap med betydelsefulla vetenskapsmän och ingenjörer som bröderna Wright (flygpionjärer som genomförde den allra första flygningen med en motordriven flygmaskin), Thomas Edison (uppfinnare och industrialist som uppfann fonografen och den första användbara glödlampan) och George Washington Carver (en botaniker och uppfinnare vars arbete till stor del byggde på främjandet av alternativa grödor till bomull, jordnötter och sötpotatis)!



Paul Wilbur Klipsch lämnade jordelivet år 2002, hela 98 år gammal. Han lämnade sex år tidigare över bolaget till kusinen Fred Klipsch, men var ändå dagligen på besök på kontoret ett par timmar. Fred Klipsch satsade miljontals dollar i bolaget till högtalarutvecklingen, vilket tre år senare (år 1999) var startskottet för den första generationens Reference-serie, som idag är en av världens mestsäljande högtalarserier och som starkt bidragit till att Klipsch växt till att vara en av USA´s största och ledande tillverkare inom audio.

Kvar lever hans arv.

Snabba leveranser

Vi jobbar hårt för att du ska få ditt paket så snabbt som möjligt. Alltid fraktfritt vid order över 2500kr.
(gäller ej leverans med pall)

Vi har nöjda kunder

Vårt mål är att sätta ett leende på läpparna och välljud i öronen på alla våra kunder. Vi nöjer oss bara med nöjda kunder!  

Vi kan det vi säljer

Vi har lång branscherfarenhet över flera decennier med målet att alltid finna produkterna som ger bättre ljud för mindre pengar.