Returhantering
Som kund hos Ljudfokus har du rätt att ångra ditt köp inom 60 dagar från det datum du mottagit produkten.
Ångerrätten gäller ej vid köp genom företag.
Som konsument har du rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion.
Värdeminskning kan ske om du som konsument använder eller hanterar varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den. Om så är fallet görs ett avdrag på upp till 20 %. Om du returnerar en skadad produkt eller att exempelvis att några delar saknas bedöms avdraget av Ljudfokus.
Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten enligt Distans- och hemförsäljningslagen.
Vid retur av delar i ett paket där priset är rabatterat betalar kunden ordinarie pris för den enskilda produkten som behålls i kundens ägo.
Emballera produkten väl så att den kommer fram till oss i ett oförändrat skick.
Har du funderingar så är du mer än välkommen att kontakta oss på mailen support@ljudfokus.se (vardagar kl 8-17).
Rätten att returnera gäller inte:
- tillklippta produkter som t.ex kablar eller tyger på löpmeter
- specialbeställda produkter som inte finns i vårt ordinarie sortiment
- pickuper och ersättningsnålar till vinylspelare vid bruten förpackning
- icke-sanitära produkter som in-ear hörlurar om plomberingen är bruten
Returavgifter
Du kan själv ordna frakten men då måste du använda Företagsfrakt för att hanteringen skall bli rätt, se våra köpvillkor för korrekt returadress. Viktigt då är också att du anger vilket ordernummer returen refererar till.
Det bästa alternativet är att du köper en subventionerad fraktsedel från oss, och då kommer kostnaden gå efter returens totala vikt.
Din returfraktsedel kommer som standard skickas med samma leverantör som när du gjorde din beställning. Undantaget är om du gjorde en beställning med Budbee Box, då kommer din retur hämtas upp hemma av Budbee där du i deras app också får möjlighet att själv välja tid för upphämtning. Se nedan för prislista.
Under 1 kg: 49:-
Mellan 1-5 kg: 89:-
Mellan 5-15 kg: 149:-
Mellan 15-20 kg: 179:-
Mellan 15-35 kg: 199:-
Vid pallfrakt: 399:-
För att vi ska kunna hantera din retur, behöver du skapa ett returärende i vår returportal (se länk nedan). Du behöver fylla i alla uppgifterna och dessa hittar du i din orderbekräftelse som skickats via mailen eller via det kvitto/garantibevis i pappersform som följde med i din leverans från oss.
Om du är osäker på att du fått kvittot så kolla på kartongen, då det vid leveransen sätts i en plastficka. När alla uppgifter är korrekt ifyllda så dyker produktraderna upp halvt dolda i formuläret.
Värt att notera vid en registrering av en retur
- Bokstaven L måste anges före både ditt kund- och ordernummer
- En manuellt hanterad order (via SMS-länk) har mest sannolikt ditt mobilnummer som kundnummer samt att ordernumret börjar med bokstaven O
- Du behöver ange "antal" på produktraden. Är det ett par högtalare så anger du 1.
- Efter registreringen så kommer du att bli återkopplad på mailen från Winn Scandinavia, vilket är moderbolaget till Ljudfokus. Kolla gärna i skräpposten, då det är en PDF-bilagor med och mailklienten kan tro att det är spam!
- Om du köpt din produkt genom vår samarbetspartner Elgiganten så har du därmed fått ett annat kund- och ordernummer. Dessa är angivna på ditt köpekvitto, som skall sitta i en plastficka på kartongen. Ordernumret börjar med ES och kundnumret består vanligtvis av fem eller sex siffror.
Visste du att du kan frysa din betalning medan vi tar emot och hanterar din retur?
Om du valt att betala via Klarna Faktura eller Konto och om beställningen inte är betald, så kan du rapportera din retur i Klarnas app eller på Klarna.se. Inne på Klarna.se eller i deras app kan du gå till det berörda köpet och klicka på “Rapportera retur”. Då kommer din faktura att automatiskt pausas så att du inte behöver betala något under tiden returen är inskickad och hanteras av oss. När vi hanterat returen så kommer du få en uppdaterad faktura från oss.
Klicka här för att komma till vår returportal!