Felsökning
Felsökningsguide / produktsupport

Här har vi samlat ihop svar på de mest förekommande frågorna ifall din produkt inte fungerar som den skall. 
Har du inte fått svar på din specifika fråga och behöver hjälp av en verklig, levande person? Vi finns här för dig 5 dagar i veckan genom att ringa oss på 010-330 20 90 alternativt så kan du maila oss genom vårt kontaktformulär.


Fråga: varför brummar det om min baslåda?
Svar: Testa att dra ut signalkabeln endast från basen. Om det slutar brumma så förs brummet över via kabeln. Det kan bero på att en jordslinga uppstår mellan olika elektronikapparaters jordplan, att apparaterna sitter i olika vägguttag (med olika fas), alternativt att kabeln har en dålig skärmning som gör att den tar upp störningar, som sedan förstärks upp i basen.
Om brummet kvarstår efter att man ryckt ut kabeln så är det basen själv som skapar ett brum. Det kan bero på olika faktorer, där man kan testa att vända på stickproppen för att få rätt fas med elen. Om detta inte hjälper så är det förmodligen inget som du kan åtgärda själv.


Fråga: varför är min baslåda helt tyst?
Svar: Testat att höja volymen i basen till max, då du redan har en volymreglering i din huvudförstärkare. Det kan vara att signalen blir för mycket dämpad i två steg. Testa även att låta kabeln sitta kvar i basen men att du rycker den från huvudförstärkaren. Då du fungerar som en antenn så skall det brumma i basen när du nuddar kabelns centerpinne. Om det brummar så är basen okej, då den återger ljud.
Om det fortfarande är helt tyst om basen så kan en intern kabel ha lossnat i frakten från elementet, eller så är det något defekt i steget. Detta är inget som rekommenderas att du åtgärdar själv.


Fråga: varför är min baslåda helt död?
Svar: Om basen inte får någon ström till steget så kan huvudsäkringen ha smällt. Denna kan utlösas p.g.a en strömspik eller dylikt och gör så för att skydda elektroniken. Oftast sitter säkringen i en hållare precis intill där man ansluter strömkabeln. En sådan är lätt att byta ut. Observera dock vad säkringen har för värde. Detta står på kanten, exempelvis 2.5A / 250V. Om ett byte av säkring inte hjälper så rekommenderar vi att du registrerar ett serviceärende så att en auktoriserad verkstad får kolla på basen.


Fråga: varför får jag inget ljud från min TV till mina aktiva högtalare/soundbar?
Svar: Detta är med största sannolikhet en felaktig inställning i TV:ns menyer. Många aktiva högtalare och ljudlimpor kan ta emot en digital signal via optisk överföring eller HDMI ARC. Så kolla så att rätt ljudutgång är vald och dessutom att det står ”PCM” förvalt och inte ”Bitstream”. Det är olika kodspråk i den digitala överföringen. Tänk också på att digitala kretsar är väldigt störkänsliga, så om du för över ljudet via HDMI ARC och ljudet har försvunnit, så testa att rycka ut strömkablarna helt och vänta någon minut innan du sätter dit dem igen, för då har kretsarna hunnit ”ladda ur” och en eventuell felkod ska då ha försvunnit. Detta gäller även om du för över ljudet till en bioförstärkare.

Snabba leveranser

Vi jobbar hårt för att du ska få ditt paket så snabbt som möjligt. Alltid fraktfritt vid order över 2500kr.
(gäller ej leverans med pall)

Vi har nöjda kunder

Vårt mål är att sätta ett leende på läpparna och välljud i öronen på alla våra kunder. Vi nöjer oss bara med nöjda kunder!  

Vi kan det vi säljer

Vi har varit i branschen i över 30 år, och vårt mål har alltid varit bättre ljud för mindre pengar.