Köpvillkor

Betalning
Vi vill att du alltid ska känna dig trygg när du väljer att handla hos oss. 
Därför har vi ett nära samarbete med en av Sveriges främsta betalleverantörer Klarna.

Aktuella betalningsvillkor hittar du genom att klicka här.


Priser
Samtliga priser på Ljudfokus.se visas inklusive moms.
Vi reserverar oss för prisändringar och eventuella prisfel. Endast omständigheter som vi inte kan råda över, t.ex. momshöjningar och valutaförändringar, kan få oss att höja priset. Alla ordinarie priser är leverantörens rekommenderade pris.


Byte/Ångerrätt
Som kund hos Ljudfokus har du ovillkorlig ångerätt enligt distans- och hemförsäljningslagen vilket innebär att du har rätt att att returnera din vara inom 14 dagar från det att du mottagit din beställning.

För att få returnera en vara måste produkten och produktförpackningen vara i oförändrat skick (som när du köpte den). Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten enligt Distans- och hemförsäljningslagen.
Returrätten/ångerrätten gäller inte specialbeställda varor som inte finns i vårt ordinarie sortiment. Den täcker heller inte tillklippta produkter som t.ex. kablar och tyger på löpmeter eller specialbyggda produkter som exepelvis högtalarkabinetter.
Vid retur av delar i ett paket där priset är rabatterat betalar kunden ordinarie pris för den enskilda produkten som behålls i kundens ägo.

Ljudfokus.se förbehåller sig rätten att göra avdrag på återbetalningen om en produkt returneras till oss och är skadad. Avdraget baseras på hur skadad produkten är (vanligtvis mellan 15-25%).

Vid nyttjande av ångerrätten, sker återbetalning av varans pris när returen återkommit till oss. Kunden svarar för frakten vid nyttjande av byte/ångerrätt. Returen SKALL skickas som Postnord Parcel alternativt brev.
Försändelser som är skickade med postpaket eller som rekommenderat brev kan ej hämtas ut och kommer gå i retur till kunden. Ljudfokus.se ansvarar ej för de uppkomna kostnader om kund/avsändare skickat på annat sätt än vad som beskrivs i dessa villkor.

Är beloppet på den nya produkten högre skickas en faktura till dig. Du som kund får då betala mellanskillnaden och frakten samt eventuella kostnader för defekta produkter. Vid byte till vara med lägre pris krediteras mellanskillnaden exklusive frakten till betalningsleverantör när produkten är godkänd för att föras åter till vårt lager.

Kvitto måste alltid följa med vid retur.

Returadress:
Ljudfokus.se
Adolfsbergsvägen 14
70227 Örebro


Service/Garanti
Ljudfokus.se erbjuder 2 års garanti på vårt sortiment (undantag batterier där 6 månader gäller).
Garanti gäller funktionsfel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller övrig modifikation av produkten.

För att en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas behöver vi eller leverantörens auktoriserade verkstad undersöka din produkt. I de fall produkten inte är drabbad av ett garantifel, utan ett så kallat handhavande fel (inkluderar felaktiskt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet mm), skickas produkten tillbaka till dig. Serviceverkstaden har då rätten att debitera dig för undersökningskostnaden, samt frakt och hanteringsavgifter.

Vi använder oss av auktoriserade serviceverkstäder utvalda av Ljudfokus.se och dess leverantörer.
Har du ytterligare frågor gällande service är du välkommen att kontakta oss på info@ljudfokus.se


Reklamationer
För att vara på den säkra sidan bör du ha som vana att alltid se över emballaget när du hämtar ditt paket. 
 
Om något är felaktigt med din produkt vid leverans, ber vi dig reklamera det hos oss så snart så möjligt genom att kontakta vår kundservice.

För att vi ska godkänna reklamationen måste reklamationen godkännas i förhand, skicka därför inte bara tillbaka produkten.

Om du mottagit en felaktig vara från oss kontaktar du vår kundservice snarast möjligt. Vi skickar då ut korrekt produkt och den felaktiga produkten skall återsändas till oss, utan extra kostnad för dig som kund.

Om en produkt skulle saknas i din beställning ber vi dig vänligen att kontakta vår kundservice omgående.

Om din vara skulle vara trasig på grund av en fraktskada skall detta omedelbart reklameras till fraktbolaget.

Meddelande om fel i vara måste lämnas inom skälig tid från det att du som kund upptäckte, eller borde ha upptäckt felet. Reklamationsrätten för en vara upphör under alla omständigheter efter 3 år, det är endast ursprungskund som har möjligheten att reklamera, om en produkt köps i andrahand gäller endast garanti via tillverkaren. Vid eventuella tvister gällande reklamationer följer vi Allmänna reklamationsnämndens, ARN:s, rekommendationer.


Ändra/avbeställa order
Har du ångrat dig eller vill ändra din beställning kontaktar du vår kundservice, via telefon alternativt mail.
Vi ändrar och avbeställer order i den mån det är möjligt. märk tydligt med ÄNDRA, alternativt AVBESTÄLL för att vi tydligt skall se detta.
När din order är utskriven på lagret har vi dessvärre ingen möjlighet att ändra/avbeställa din order. Då hanteras ärendet enligt rutinerna för Retur/Ånger.


Öppettider
Kundtjänst(telefon): 09.00-17.00


Outlösta paket
Vi förbehåller oss rätten att debitera dig kostnaderna för returfrakt och administrationskostnader. Du kommer att bli debiterad med minimiavgift 395:- vid outlösta paket. Denna avgift skickas som faktura. 
Försändelsen ligger på uthämtningsstället i 14 dagar innan den returneras till oss. Denna tid går att förlänga vid kontakt med vår kundservice minst 3 dagar före paketet returneras till oss. 


Fraktpriser
Den totala fraktkostnaden räknas ut vid fakturering av beställningen då det framgår vilken fraktklass din vara skickas som. Våra fraktavgifter baseras på orderns vikt och delas upp i olika klasser. Vid leverans mot postförskott tillkommer postens avgift för detta, f.n. 45 kr. 
Ibland erbjuder vi fraktfria kampanjer, detta inkluderar i regel inte Hemleverans eller Pall.

 

 

Leverans
Alla våra leveranser inom Sverige skickas med Posten Logistik.
Normalt har du ditt paket inom 1-4 arbetsdagar beroende på varans lagerstatus.
Vid större kampanjer kan det ta något längre tid för leverans att ske.

I orderbekräftelsen får du en automatiskt beräknad leveranstid, alternativt i separat mail vid eventuella avvikelser.
Du har vid avvikelse från den beräknade leveranstiden givetvis möjlighet att ändra din beställning, alternativt avstå från denna.
När leveransbekräftelse mailet är skickat anses du godkänt leveranstiden och har därefter inte möjlighet att ändra eller avstå från din beställning.

Om din beställda produkt är slut i lager förbehåller vi oss rätten att skicka en likvärdig produkt. Detta gäller exempelvis tillbehör såsom kablage m.m. 
Om du inte är nöjd med ersättningsprodukten har du full returrätt, utan extra kostnad för dig som kund.

Skulle någon av produkterna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga produkter på din order kan vi i vissa fall dela din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den ursprungliga frakten. Du kommer heller inte att bli debiterad någon extra postförskottsavgift.


I samarbete med Postnord Logistics erbjuder vi följande leveransalternativ.

Varubrev – mindre varor

Din försändelse levereras till brevlåda alternativt till närmsta postombud i de fall försändelsen inte får plats i din brevlåda.

 

Postpaket - Upp till 20kg 
Din beställning levereras till ditt närmaste postombud. Du kommer att få en avisering via antingen SMS eller post-avi. För att kunna lösa ut paketet krävs det att du har med dig giltig legitimation. Ett postpaket ligger kvar hos postombudet i 14 dagar från ankomstdatumet innan det returneras till oss. (se Outlösta Paket)

Större Paket – 20 till 35kg
Din beställning levereras till Postens terminal eller åkeri för tyngre gods. Vänligen kontakta Posten för att få information om vart närmsta terminal ligger.
Dessa paket kan i vissa fall ta en dag extra.

 

Leverans Pall 
Din beställning levereras av Postnord efter överenskommelse. Pallar levereras mellan 08-17 under vardagar (tider kan variera beroende på det lokala åkeriet).
Skulle du missa den bokade tiden kan du genom kontakt med Posten få en ny utkörningsdag. Postnord har i detta fall rätt att debitera dig den uppkomna kostnaden. 
Försändelsen kan även hämtas på terminal under lokala öppettider.

Hempaket 
Din beställning levereras mellan 17-21 vardagar. Avisering sker per telefon (max 3 ggr), sen aviseras kunden via brev. Kunden kontaktar då Posten för bokning utav leveransdag samt tid.
Är kunden inte på plats vid överenskommet leveranstillfälle lämnas en avi i postlådan. 
Kunden får antigen boka en ny utkörning mot avgift eller hämta paketet själv.
Hempaket kan inte skickas till mottagare med lantbrevbäring.


Som en del av Ljudfokus.se miljöpolicy återanvänder vi inköpta kartonger samt kartonger från leverantörer som vi anser säkra för att inte ge skada på slutprodukten. Vid frågor gällande detta kontakta kundservice.


Expressorder
Ljudfokus.se erbjuder Expressorder för en extra kostnad. Expressorder innebär att ditt paket får högsta prioritet hos oss på både vårt lager och hos vår kundservice. Skulle din expressorder sakna en produkt kommer vår kundservice-personal med högsta prioritet leta efter produkten i våra butiker, ge dig ett annat alternativ eller ge dig ett leveransbesked inom 24 timmar.



Beställningar utanför Sverige
Alla utlandsbeställningar hanteras manuellt av vår kundservice.
Skicka ett mail, eller ring in. Vi behöver ert namn, adress och telefonnummer, samt vilka produkter ni önskar. Vi skickar sedan ut en faktura för förskottsbetalning till er. När vi erhållit betalningen och registrerat den hos oss skickar vi varorna omgående.
Vid beställning till Norge skickas varorna utan svensk moms. Vid gränsen läggs norsk moms och tull på beställningen.  
Fraktpriser varierar beroende på vilket land mottagaren befinner sig i.


Orderbekräftelse
När vi mottagit din beställning skickar vi dig snarast en bekräftelse via e-post med information om din beställning. Ta för vana att alltid kontrollera din orderbekräftelse så att kontaktuppgifter och beställning ser korrekt ut, skulle du upptäcka något fel kontakta vår kundtjänst omedelbart. Spara orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuella kontakter med kundtjänst, när du kontaktar oss är det bra om du har kundnr/ordernr antecknat. Kontrollera alltid paketets innehåll och se att det stämmer överens med orderbekräftelsen.


Fel i publicering
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera priser, texter som tryckts/skrivits felaktigt på vår hemsida, i kataloger, på produkter eller i andra förekommande media. Vi reserverar oss även mot prisjusteringar (såsom förändrade priser från våra leverantörer, valutaförändringar, feltryck), lagerförändringar och ev. tekniska fel i webbshoppen, browser eller server.



Åldersgräns
Minderåriga måste alltid ha målsmans tillstånd vid beställning.  Om ingen avbokning görs av order innan leverans (efter orderbekräftelse och leveransbekräftelse per mail) anses ordern bekräftad, och eventuella returer går då under ångerrättens bestämmelser.
Vi har inget automatiskt system som filtrerar bort köp utfört av minderårig. Skulle problem uppstå kontakta gärna vår kundservice så vi kan spärra den minderåriges konto hos oss.

Målsman ansvarar för minderårig.


Kundtjänst
Har du frågor eller funderingar kan du alltid kontakta vår kundtjänst som gärna hjälper dig.
Under "Kontakta oss" har du möjligheten att fylla i ett formulär som används för att mejla till oss.




Rättelse, insyn och återkallelse
Winn Scandinavia AB är juridisk person för Ljudfokus.se.
Winn Scandinavia AB, 556792-9632, 019-206765, Adolfsbergsvägen 14 702 28 Örebro, är personuppgiftsansvarig i enlighet med personuppgiftslagen. Enligt 26 § personuppgiftslagen är Winn Scandinavia AB därför skyldigt att, efter din egenhändigt undertecknade skriftliga begäran, en gång per kalenderår kostnadsfritt lämna besked om personuppgifter som rör dig behandlas eller ej. Behandlas sådana uppgifter ska skriftlig information lämnas om vilka personuppgifter om dig som behandlas, varifrån dessa uppgifter har hämtats, ändamålen med behandlingen och till vilka mottagare eller kategorier av mottagare som uppgifterna har lämnats.

Winn Scandinavia AB är även skyldig att på din begäran rätta, blockera eller utplåna sådana personuppgifter som inte har behandlats i enlighet med personuppgiftslagen. Du har även rätt att när som helst återkalla ditt samtycke. Ytterligare personuppgifter om dig kommer då inte att behandlas. Kataloger, trycksaker, nyhetsbrev och sms Alla som registrerar sig hos oss får automatiskt våra kataloger, trycksaker, nyhetsbrev och sms.

Länkarna på den här sidan möjliggör att också lämna denna server. De länkade webb-platserna kontrolleras inte av Winn Scandinavia AB och Winn Scandinavia AB tar därför inget ansvar för innehållet på sådana webb-platser eller innehållet i länkarna på sådana webb-platser. Winn Scandinavia AB tillhandahåller endast dessa länkar för att underlätta finnandet av relevant information. 


Personuppgifter
Genom din registrering och/eller beställning samtycker du till att Ljudfokus.se och dess närstående bolag lagrar och använder uppgifter om dina inköp samt de kontaktuppgifter du lämnar. Uppgifterna lagras och används för att vi ska kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig samt bättre kunna tillfredsställa dina behov som kund och ge dig bättre service, bland annat genom att göra webbplatsen så personlig som möjligt.

Uppgifterna lagras och används även i informations- och marknadsföringssyfte. Detta innebär att Ljudfokus.se och dess närstående bolag kan, såvida du inte skriftligen motsatt dig det, komma att använda dina personuppgifter för att kontakta dig via mejl med nyhetsbrev, direkt marknadsföring eller marknadsundersökningar. Du har givetvis möjlighet att när som helst skriftligen meddela oss att du motsätter dig behandling av dina personuppgifter för marknadsföringsändamål.

Vi behandlar dina personuppgifter med största försiktighet och garanterar att dina kunduppgifter endast används av Ljudfokus.se och dess närstående bolag. Ljudfokus.se och dess närstående bolag kommer inte, utan ditt samtycke, att vidareförmedla uppgifter om dig annat än om detta följer lagstiftning, om det krävs i samband med att du beställt en produkt eller tjänst eller om Ljudfokus.se anser att det krävs för att skydda och försvara rättigheter eller egendom tillhörande Ljudfokus.se och dess närstående bolag.

Säkerhet och SSL
Vi använder oss av en säkerhetsstandard som kallas 3D-Secure. Det är en säkerhetsstandard som är framtagen av VISA och Mastercard för att säkerställa säkra betalningar över Internet. All information krypteras med 128-bitars SSL-kryptering vilket gör att ingen obehörig kan få ta del av dina kortuppgifter. Vi använder även SSL (Secure Socket Layer) som är ett protokoll för säker överföring av data via internet (eller andra nätverk). Företaget Netscape Communications har tagit fram och utvecklat SSL - protokollet som nu har blivit industristandard.

Ett protokoll är en uppsättning regler och procedurer om hur informationen (datan) ska behandlas. SSL-protokollet behandlar datan på flera olika sätt och "kastar om" informationen. Detta görs för att datan inte ska vara läsbar under överföringen mellan de två datorerna, denna "omkastning" kallas kryptering. När datan tas emot hos mottagaren ser SSL till att "sätta tillbaka" datan i dess ursprungliga ordning, gör en kontroll på att avsändaren är korrekt (Server Authentication) och kontrollerar dessutom att datan inte har blivit förändrad under överföringen (Message Integrity).

SSL använder digitala certifikat för att kontrollera sändare, mottagare eller både sändare och mottagare av dataöverföringen. Ett digitalt certifikat är det "verktyg" som används för att koppla informationen om en individ eller organisation till en så kallad "public key" (allmän nyckel) med två syften: Alla SSL-certifikat till internet handhas av företag som är certifierade certifikatskapare. Detta medför också att alla SSL-certifikat är unika och korrekt utfärdade. Alla som ansöker om SSL-certifikat måste styrka sin egen eller sin organisations identitet för att få köpa ett SSL-certifikat.

                             
Om cookies
Den här webbplatsen innehåller så kallade cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information. Det finns två typer av cookies. Den ena typen sparar en fil permanent på din dator. Den andra typen av cookies kallas sessionscookies. Under tiden du är inne och surfar på en sida, skickas den här cookien mellan din dator och servern för att kunna koppla information, som exempelvis vilket loginnamn du använder. Sessionscookies lagras inte permanent på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare. Din webbläsare måste acceptera cookies, annars kommer du inte att kunna lägga varor i din kundvagn. Hur du ställer in användningen av cookies beror på vilken webbläsare du använder. Läs sidan "Vanliga frågor " för instruktioner.

 

Tvist
Vid en eventuell tvist följer vi alltid Allmänna reklamationsnämnden (ARN) rekomendationer.

Snabba leveranser

Vi jobbar hårt för att du ska få ditt paket så snabbt som möjligt. Alltid fraktfritt vid order över 2500kr.
(gäller ej leverans med pall)

Vi har nöjda kunder

Vårt mål är att sätta ett leende på läpparna och välljud i öronen på alla våra kunder. Vi nöjer oss bara med nöjda kunder!  

Vi kan det vi säljer

Vi har varit i branschen i över 30 år, och vårt mål har alltid varit bättre ljud för mindre pengar.