FAQ
Gällande min beställning

Jag har inte fått en orderbekräftelse. Har min order gått igenom?
Det kan emellanåt hända att orderbekräftelsen hamnar i skräpposten. Ta en titt där, och skulle du inte finna den där så har din mailklient mest troligt sorterat bort den. Om du har fått en avisering från Klarna om ditt köp så har den blivit genomförd. Din order har oftast gått igenom utan några som helst problem.
För framtida beställningar så kan du lägga till noreply@ljudfokus.se som betrodda avsändare i din mailklient för undvika detta igen.
Om du misstänker att du angivit fel mailadress ber vi dig kontakta vår kundservice via vårt kontaktformulär eller genom att ringa oss på 010-330 20 90, så skickar vi din orderbekräftelse på nytt.


Kan jag få hjälp med att lägga upp en order?
Det är givetvis inga problem alls. Du kan få rekommendationer och hjälp med att lägga upp en order genom att kontakta vår kundservice via vårt kontaktformulär eller genom att ringa oss på 010-330 20 90. Det kan röra paketlösningar där du önskar göra vissa ändringar men även om det gäller produkter som saknas på hemsidan. Specialbeställning av produkter som ej är ordinarie i vårt sortiment gäller det inte ångerrätt på.

Hur levereras min order?
Vi skickar våra paket med Postnord och ditt paket levereras till ditt närmaste ombud (gäller paket på max 20 kg) eller till din hemadress vid vikt över 20 kg, eller om paketet är skrymmande. Vissa paket levereras i brevlådan som ett varubrev, om paketet är litet nog.
I kassan ser du vilken fraktmetod som gäller för din produkt och där kan du även välja bland fler alternativa fraktmetoder, om tillgängligt för den specifika produkten i fråga. Fraktkostnaden för din beställning räknas ut vid fakturering och baseras på fraktklassen, som bestäms efter vikt och/eller proportion och avgör vilken typ av fraktmetod och hantering som krävs för en säker leverans till dig. Du har fri frakt över 2.500 kr, men observera att detta dock ej gäller hempaket eller pall.
Vi skickar alla våra leveranser med spårning och i samband med att ordern packats får du en mailavisering med sändningsinfo. Notera att detta ej gäller manuellt hanterade ordrar.

Hur avbeställer eller ändrar jag min order?
För att avbeställa eller ändra din order behöver du kontakta vår kundservice via vårt kontaktformulär eller genom att ringa oss på 010-330 20 90.

Vad innebär expressorder?
För vissa delar av vårt sortiment erbjuder vi expressorder för en extra kostnad. Expressorder innebär att ditt paket får högsta prioritet hos oss på vårt lager och hos vår kundtjänst. Skulle din expressorder sakna en produkt kommer vår kundservice med högsta prioritet leta efter produkten på externa lager, erbjuda dig en alternativ produkt eller ge dig ett nytt leveransbesked inom 24 timmar. 
Detta är extra viktigt under perioder med högt tryck - som exempelvis under Black Friday, mellandagsrean eller liknande storkampanjer - om du vill vara säker på att din order hanteras med högsta prioritet. Observera att detta ej är en expressfrakt från fraktbolaget, utan en prioritering på vårt lager vid plock och packning av ordern.

 
Gällande min leverans

Mitt paket var fraktskadat vid leverans. Vad gör jag?
Om du mottagit ett eller flera skadade paket vid leverans rekommenderar vi att du informerar oss omedelbart. Ta bild på ytteremballage, inneremballage och bild som visar fraktsedeln på paketet, samt en överskådlig bild som visar produkten i förpackningen öppnad. Se givetvis även till att fota produkten så att man ser skadan/skadorna tydligt. Maila in bilderna till support@ljudfokus.se tillsammans med en beskrivning om vad som skett. Även om produkten är oskadd kan det vara bra att informera oss om att förpackningen var skadad, ifall det skulle uppkomma problem med produkten i framtiden.

Jag har bara mottagit delar av min beställning. Vart är resten?
Ibland skickas beställningar som flera kollin och det innebär att varje kolli hanteras som ett separat paket av fraktbolaget. Detta gör att dina paket ibland kan komma att levereras med någon dags mellanrum. Vi skickar alla våra leveranser med spårning och i samband med att ordern packats får du en mailavisering med sändningsinfo. Notera att detta ej gäller manuellt hanterade ordrar. När du får en SMS-avisering från ombudet så kolla gärna om det är ett eller fler sändningsnummer angivna. Ibland händer det att man missar att avisera om fler paket, så kolla gärna på fraktsedeln om det exempelvis står paket 1 av 2. Om du inte mottagit hela din beställning och saknar kollinummer för spårning av resterande delar ber vi dig kontakta vår kundservice genom att ringa oss på 010-330 20 90. 

Är min order skickad?
När din order skickas från vårt lager så får du ett bekräftande mail med information om våra leveranser och försändelsens kollinummer för spårning av ditt paket. Har du kollat ditt automatiskt beräknade leveransdatum som står i din orderbekräftelse? Där finner du informationen om när din order beräknas vara hos dig. Skulle förseningar uppstå så kommer vår kundtjänst att återkoppla dig om detta så fort som möjligt.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?
Om ditt paket lämnas outlöst hos ombudet och går i retur, så kommer du att debiteras 395 kronor för extra hantering av paketet, när det kommer åter till vårt lager. Vill du returnera din beställning behöver du hämta ut ditt paket och sedan registrera ett returärende på vår hemsida enligt våra köpvillkor. Du finner vårt returformulär här

Stämmer verkligen leveranstiden för min order?
Din orders förväntade leveranstid ser du i din orderbekräftelse som skickas till dig efter köptillfället. Om din orderbekräftelse visar en väldigt lång leveranstid, exempelvis ca 3 månader saknar vi mest troligt för stunden ett angivet leveransdatum från leverantören och vi uppmuntrar dig till att kontakta oss för ett tydligare tidsestimat. Det behöver alltså inte specifikt innebära att det tar tre månader utan att din order kan skickas tidigare än så. Oavsett vad som står på vår site rekommenderar vi att du tar del av leveranstiden som är angiven i din orderbekräftelse, då det kan ske att en produkt dubbelbokas av dig och en annan kund. Leveranstiderna som visas för produkterna på www.ljudfokus.se är förväntade leveranstider. Om produkten finns i lager är leveranstiden 1-4 arbetsdagar. Övriga leveranstider baseras på hur lång tid det vanligtvis tar från att en leverantör skickar produkten till oss och till att den blivit levererad till dig. Produkter med statusen “4-6 arbetsdagar” och “7-10 arbetsdagar” finns ej i lager men beräknas levereras till dig inom angiven tid. Vid eventuella förseningar meddelar vi dig snabbast möjligt.

Gällande min betalning

Hur fungerar betalning genom Klarna?
Klarna erbjuder ett flertal säkra och smidiga betalningsalternativ, såsom direktbetalning via konto eller kortbetalning, faktura (få först, betala sen) och delbetalningskonto/samlad månadsfaktura. Du kan dessutom förlänga förfallodatum på din faktura eller i kassan välja att få fakturan först inom 14 dagar eller i slutet av kommande månad. Du signerar din betalning enkelt med hjälp av Bank-ID på din smartphone eller dator. 
Klarna kan neka dig val av vissa betalningsalternativ utifrån riskbedömning baserad på tidigare betalningshistorik, extern information och kreditupplysning. Läs mer på https://www.klarna.com/se/smoooth/
Du kan även handla som företag hos oss. Vill du betala mot faktura behöver du kontakta vår kundservice via vårt kontaktformulär eller genom att ringa oss på 010-330 20 90. Vi gör då en rutinmässig UC-koll innan vi tar emot beställningen.

Vilka bankkort kan jag betala med?
Hos oss är det möjligt att betala med svenska kort utfärdade av VISA, Mastercard/Eurocard och Diners Club. Det är inte möjligt att betala med kort som är utfärdade av utländsk bank. När du väljer att betala med kort så behöver du ange kortnumret, kortets giltighetstid samt CVC-koden som du hittar på baksidan.

Vad är Klarna Faktura och när kommer den?
Om du valt att betala med Klarna Faktura kommer fakturan att aktiveras i samband med att vi skickar din beställning, och då är betalningstiden antingen inom 14 dagar eller kommande månad, beroende på vad du valt för betalningsalternativ i kassan. Fakturan skickas i regel till den mailadress som angivits vid köptillfället. Du hittar den även i Klarnas app. Om du misstänker att du angivit fel mailadress ber vi dig kontakta vår kundservice via vårt kontaktformulär eller genom att ringa oss på 010-330 20 90.
När du valt “Köp nu, betala i X” kan du dessutom välja att göra om den vanliga fakturan till en delbetalning där en uppläggningsavgift kan tillkomma beroende på vilket delbetalningsalternativ du väljer. Godkänns din förfrågan om att delbetala köpet så inkluderas fakturan i din kontofaktura hos Klarna, med tillhörande månatliga kostnader.

Vad är Klarna Direktbetalning, Delbetalning och månadsfaktura?
Med “Betala direkt” genomför du din betalning på en gång i kassan. Direktbetalningen kan ske på tre sätt: med ditt kort, via direktbanköverföring eller genom ett kopplat bankkonto till ditt Klarna-konto. Om du väljer betalning med kopplat bankkonto kommer pengarna dras 1-2 bankdagar efter att vi skickat din beställning. Om Klarna mot förmodan inte kan dra pengarna skickas istället en faktura till den mailadress som du använde när du genomförde köpet. 
När du väljer att delbetala ditt köp med Klarna kan du välja mellan 3, 6 eller 12 månader för din delbetalning. Fakturan kommer i mitten av varje månad. En kreditbedömning görs alltid för att avgöra om Klarna kan erbjuda dig delbetalning för det specifika köpet. Du kan dessutom använda dig av Klarna Delbetalningskonto, vilket innebär att du kan få en samlad månadsfaktura för ett flertal olika köp. Detta smidiga betalningssätt gör att du själv kan bestämma hur mycket du vill betala varje månad, och du kan när som helst välja att betala in hela skulden för att avsluta delbetalningen. Administrativ avgift och kreditränta tillkommer. 
Läs mer på https://www.klarna.com/se/smoooth/


Gällande garanti, retur och servicehantering

Hur gör jag en retur?
Om du vill returnera en vara behöver du registrera ett returärende. Du finner vårt returformulär här. Fyll i formuläret och följ stegen noggrant. När ärendet är registrerat kommer du återkopplas av returavdelningen via mail, vilket vanligtvis sker inom 24 timmar. En fraktsedel kommer då även inkluderas i mailet från returavdelningen. Det kan hända att vårt mailutskick hamnar i skräpmappen då det är en bilaga med, så har du inte fått någon återkoppling från oss så kolla gärna i skräpposten.
Vid en ren ångerrätt där produkten har en obruten förpackning så sker det endast ett avdrag för frakten, om du vill ha en retursedel via oss.
Om produkten dock är använd och/eller dåligt emballerad så sker ett prisavdrag, som vanligtvis ligger mellan 5-10 %. Om produkten har synliga skador eller saknar vissa tillbehör så blir avdraget större.

Jag har gjort en retur. När får jag mina pengar?
Om du valt att göra en retur av din order så blir du återbetald av oss genom Klarna, efter att vi har mottagit och hanterat ditt returärende. Det kan ta 1-4 bankdagar för pengarna att komma in på ditt bankkonto. Har du frågor rörande din retur och/eller återbetalning ber vi dig kontakta vår kundservice via vårt kontaktformulär eller genom att ringa oss på 010-330 20 90.

Hur skapar jag ett garantiärende?
Om du vill skapa ett garantiärende behöver du registrera ett returärende. Du finner vårt garantiformulär här. Fyll i formuläret och följ stegen noggrant. När ärendet är registrerat kommer du återkopplas av returavdelningen via mail, vilket vanligtvis sker inom 24 timmar. En fraktsedel kommer även inkluderas i mailet från serviceavdelningen efter eventuella följdfrågor besvarats. Det kan hända att vårt mailutskick hamnar i skräpmappen då det är en bilaga med, så har du inte fått någon återkoppling från oss så kolla gärna i skräpposten.
Innan du väljer att registrera ett garantiärende rekommenderar vi att du först kontaktar oss, så vi kan säkerställa att det upplevda felet inte handlar om en felaktig installation, inkoppling eller eventuell felaktig inställning. Detta är för din egen skull, då du annars debiteras för undersökning av produkten om inget fel upptäckts, alternativt bedöms vara handhavande.
Efter att du skickat iväg din produkt på service kommer den levereras till en auktoriserad serviceverkstad utsedd av leverantören. Verkstaden gör en felsökning och bedömer om det eventuella felet är täckt av garantin eller inte, och om felet går att åtgärda eller om produkten behöver ersättas. 
Vänligen observera att din garanti täcker så kallade fabrikationsfel. När det t.ex. gäller ett handhavande fel såsom felinställd vara täcks detta ej av din garanti/reklamationsrätt. Det är därför viktigt att du följer de anvisningar som finns angivna i produktens bruksanvisning för att undvika att bli debiterad en undersökningsavgift. En serviceverkstad har rätt att ta ut en undersökningsavgift (ca 500-700 kr) i de fall där det inte rör sig om ett garantiärende, för att täcka de omkostnader dom haft.
Det kan ta upp till 4 veckor för ditt ärende att bli uppklarat från den dagen du skickar iväg din produkt.
Ytterligare information finns i våra köpvillkor och på sidan för registrering av ditt garantiärende.

Vad har Ljudfokus för policy gällande garantiärenden?
Ljudfokus erbjuder 2 års garanti på sortimentet. Vissa undantag kan finnas, exempelvis in-ear hörlurar som innefattar 1 års garanti (om inget annat anges av specifik tillverkare) och elektronrör där vanligtvis 3 eller 6 månaders garanti gäller. Garanti gäller funktionsfel och fabriksfel som uppkommer under garantiperioden. Garanti gäller inte fel som uppstår vid modifikation av produkten. Den gäller heller inte vid s.k. handhavande fel, såsom felaktigt inställd produkt och skada p.g.a. oaktsamhet m.m.
För att en reparation eller ersättning ska godkännas behöver vi eller leverantörens auktoriserade verkstad undersöka produkten. Hittas inget fel på produkten, alternativt om produktens fel inte går på garanti förbehåller sig serviceverkstaden rätten att debitera dig för en undersökningskostnad, frakt och hantering. Avgiften kan variera och baseras på vad som täcker verkstadens omkostnader i ärendet.


Gällande mitt konto

Hur ändrar jag adressen på mitt konto?
Genom att logga in på ditt konto kan du ändra ett flertal uppgifter, såsom adress, e-postadress, telefonnummer m.m. Om du precis lagt en order och sedan ändrat dina uppgifter rekommenderar vi att du kontaktar vår kundservice, då den nya informationen troligtvis inte hinner uppdateras på din order innan den behandlas vidare i vårt system. Kontrollera alltid att alla uppgifter stämmer vid beställning.

Hur avregistrerar jag mig från era nyhetsbrev?
Om du vill avregistrera dig från våra nyhetsbrev gör du detta enkelt genom att klicka på länken längst ner i ett nyhetsbrev. OBS! Blanda inte ihop nyhetsbrev via mail med pushnotiser som styrs av cookies på vår site. Vill du inte längre ta del av pushnotiser behöver du blockera dem via din webbläsares inställningar för cookies.

Jag kan inte logga in på mitt konto?
Ditt konto är bundet till den e-postadress som du registrerade kontot med, alternativt den e-postadress du genomförde ditt första köp med. Har du glömt ditt lösenord klickar du på “Glömt lösenordet?” vid inloggning, för att få ett mail för återställning av ditt lösenord. Fungerar inte detta kan du kontakta kundservice via vårt kontaktformulär eller genom att ringa oss på 010-330 20 90.

Snabba leveranser

Vi jobbar hårt för att du ska få ditt paket så snabbt som möjligt. Alltid fraktfritt vid order över 2500kr.
(gäller ej leverans med pall)

Vi har nöjda kunder

Vårt mål är att sätta ett leende på läpparna och välljud i öronen på alla våra kunder. Vi nöjer oss bara med nöjda kunder!  

Vi kan det vi säljer

Vi har varit i branschen i över 30 år, och vårt mål har alltid varit bättre ljud för mindre pengar.