- Single-stereo högtalare med en stilren och modern design
- Inbyggt batteri med 15 timmars speltid (halv volym)
- Inbyggt trådlöst nätverk med bl.a AirPlay, Spotify Connect, Tidal och en fri styrapp
- Bluetooth 4.0
- Möjlighet för utbyggnad till multiroom
- Hanterar MP3, WMA, AAC, FLAC, Apple Lossless
- USB DC ut för laddning av mobiler/surfplattor (max 5V, 1000 mA)
- Analog RCA coh 3.5 mm stereoingång, subwoofer ut
En svensk högtalarexpert med ett världstäckande erkännande
I Helsingborg byggs några av de mest välljudande trådlösa högtalarna på marknaden, och definitivt extremt utmärkande i sitt prissegment. Audio Pro började som ett litet företag redan 1978 och har sakta men säkert jobbat sig upp till att bli ett välrenommerat märke med stor försäljning. Boomen med trådlösa högtalare ledde till att omsättningen ökade till respektabla 300 miljoner kronor 2016, och plötsligt var det lilla företaget inte så litet längre. Mycket av framgången beror på ett dramatiskt skifte för ett par år sedan. Audio Pro valde kort och gott att sluta med vanliga analoga högtalare för att istället helt satsa på trådlösa modeller.
Även om det tog tid innan omsättningen satte fart efter det nya vägvalet, så berodde det mycket på att Audio Pro lyckades få till ett bättre ljud ur högtalarna än många av konkurrenterna. Att förenkla användningen av Spotify hjälpte naturligtvis till, men det gjorde nog även ljudkvaliteten, tror Stefan Pantzar:
Connectivity-serien
Audio Pro anställde i början av år 2017 Nils Ankarcrona som ekonomichef och Jens Henriksen från Zound Industries (Urbanears, Marshall, Molami) som försäljningschef. De planerar att bygga ut för att klara av efterfrågan på trådlösa högtalare. Bland dessa kan nämnas nya Connectivity-serien, som bygger vidare på den rosade och storsäljande Addon-serien, fast med tillägget att erbjuda streaming via nätverket och integration av multiroom. Allting har utvecklats, marknadsförs och säljs från huvudkontoret i Helsingborg.
Connectivity-modellerna kan också spela på egen hand i olika rum och styrs från en app. Med hjälp av denna kan man konfigurera hur högtalarna ska bete sig och programmera fyra knappar så att man enkelt kan välja sin favoritkanal på radio.
– De har ju inte radio inbyggt, men vi tror att välja ljudkälla – även radio – från förhandsinställningarna är något som kunderna kommer att uppskatta, säger Steinar Arnason, vice VD på Audio Pro.
Connectivity-högtalarna har Bluetooth och Wifi-anslutning och på baksidan finns en analog ljudingång för exempelvis en platt-TV eller skivspelare. Det finns även en subwoofer-utgång, och en trådlös subwoofer finns tillgänglig från Audio Pro. Den passar till både Addon C-serien och andra högtalare med subwoofer-utgång.
Conmnectivity-serien inkluderar även en trådlös adapter döpt till Link1. Den har bl.a optisk ljudingång och kan kopplas till befintliga högtalare så att även äldre enheter kan strömma musik.
Addon C3
Detta är en aktiv högtalare i ett ytterst kompakt och stilfullt format. Skillnaden rent ljudmässigt mot storebror Addon C5 är att den här högtalaren är bestyckad med ett mindre 3.5" baselement, och att kabinettet är än mer platsbesparande. Trots detta kan Addon C5 spela ner till 60 Hz i basområdet, men den spelar givetvis inte lika starkt och fylligt som sin storebror.
Inbyggt finns totalt 25 Watt att tillgå från det digitala förstärkeriet, som driver dubbla 0.75" textil-diskanter och ett centerat och långslagigt 3.5" element. Med Audio Pro´s stora kunskap inom högtalarkonstruktioner - som sträcker sig drygt 40 år tillbaka i tiden - så levererar Addon C5 ett helgjutet och prydligt ljud, där du hör varje detalj i musiken när du spelar.
En mer användbar skillnad - som utökar dess användningsområde - är att Addon C3 har ett inbyggt och laddningsbart batteri, som ger dryga 15 timmars spelande på halvfart, och runt nio timmar med maxvolym.
Addon C3 blir därmed inte bara ytterst lämpad för kök, arbetsplatsen eller allrummet, utan även perfekt att ta med sig till stranden, båten eller sommarstugan.